Minggu, 18 November 2012

Mengenai peristiwa masa depan dalam Alquran


Sisi keajaiban lain dari Al-Quran adalah Al-Quran memberitahu terlebih dahulu sejumlah peristiwa yang akan terjadi di masa akan datang. Ayat ke-27 dari surah Al-Fath, sebagai contoh, memberi khabar gembira kepada orang-orang yang beriman bahawa mereka akan menakluk Mekah, yang ketika itu dikuasai kaum penyembah berhala:

"Sesungguhnya Allah akan membuktikan kepada Rasul-Nya tentang kebenaran mimpinya dengan sebenarnya (iaitu) bahawa sesungguhnya kamu pasti akan memasuki Masjidil Haram, insya Allah dalam keadaan aman, dengan mencukur rambut kepala dan mengguntingnya, sedang kamu tidak merasa takut. Maka Allah mengetahui apa yang tiada kamu ketahui, dan Dia memberikan sebelum itu kemenangan yang dekat. " (Surah al-Fath: 27)

Ketika kita lihat lebih dekat lagi, ayat tersebut seolah-olah mengumumkan satu lagi kemenangan yang akan terjadi sebelum kemenangan Mekah. Sesungguhnya, sebagaimana dikemukakan dalam ayat tersebut, kaum mukmin terlebih dahulu menaklukkan Benteng Khaibar, yang berada di bawah kawalan Yahudi, dan kemudian memasuki Makkah.

Pemberitaan tentang peristiwa-peristiwa yang akan terjadi di masa depan hanyalah salah satu di antara sekian hikmah yang terkandung dalam Al-Quran. Ini juga merupakan bukti akan kenyataan bahawa Al-Quran adalah kalam Allah, Yang pengetahuan-Nya tak terhad.

Kemenangan Byzantin adalah salah satu berita tentang peristiwa masa depan, yang juga disertai maklumat lain yang tidak mungkin dapat diketahui oleh masyarakat di zaman itu. Yang paling menarik mengenai peristiwa sejarah ini, yang akan diulas lebih dalam dalam laman-laman seterusnya, adalah bahawa pasukan Rom di kawasan paling rendah di muka bumi.

Ini menarik, sebab "titik terendah" disebut secara khusus dalam ayat yang mengandungi kisah ini. Dengan teknologi yang ada pada masa itu, sungguh mustahil untuk membuat pengukuran dan menentukan titik yang paling rendah di muka bumi. Ini adalah berita dari Allah yang diturunkan untuk umat manusia, Dialah Yang Maha Mengetahui.

-terjemahan dari republika.co.id | sumber asal dari Harun Yahya

Tidak ada komentar:

Posting Komentar