Nabi
 Muhammad tiba-tiba terbangun dari tidurnya dengan muka merah padam. 
Seperti diceritakan oleh Zainab binti Jahsy, ketika terbangun itu, Nabi 
tiba-tiba berkata, "Tiada Tuhan yang patut disembah selain Allah. 
Sungguh kerosakan akan menimpa bangsa Arab akibat datangnya kejahatan 
yang telah dekat. Hari ini, sebuah lubang sebesar ini telah terbuka di 
dinding Ya'juj dan Ma'juj. "Ketika itu, Nabi membuat tanda lubang dengan
 ibu jari dan jari telunjuknya.
Legenda
 mengenai Ya'juj dan Ma'juj tidak hanya dikenali di dalam ajaran Islam. 
Dalam ajaran Kristian dan Yahudi pun kisah mengenai se kelompok manusia 
yang bakal membuat kerosakan besar di muka bumi itu juga diceritakan, 
lebih dikenali dengan nama Gog dan Magog. Adalah Zulkarnain, seorang 
raja besar pada masa lalu yang telah mengurung kaum Ya'juj dan Ma'juj di
 sebuah lembah di antara dua gunung tinggi (assaddain) dengan cara 
membina tembok penghalang terbuat dari besi dan tembaga, seperti 
diceritakan dalam Al-Quran surah al-Kahfi ayat 93-97.
Lalu,
 dalam ayat selanjutnya, disebutkan bahawa suatu saat tembok itu akan 
runtuh dan kaum Ya'juj dan Ma'juj akan keluar. "Dan, pada hari itu 
(ketika tembok terbuka), kami biarkan mereka bercampur baur satu sama 
lain seperti gelombang ...." Dalam Al-Quran versi Jabatan Agama, kalimat
 "pada hari itu" (yawma idhin) dari ayat ke-99 surah al-Kahfi ini 
diertikan sebagai hari kiamat. Namun, Dr Imran Nazar Hosein, cendekiawan
 Muslim kelahiran Trinidad dan Tobago 70 tahun silam punya pendapat lain
 atas ayat itu.
Kerana
 ayat ke-98 menceritakan mengenai akan runtuhnya tembok penghalang 
Ya'juj dan Ma'juj maka lebih tepat bila kalimat pada hari itu 
ditafsirkan sebagai hari ketika tembok itu benar-benar runtuh. Hari 
ketika kaum perosak itu akhirnya boleh keluar dari lembah yang mengurung
 mereka dan kemudian bertebaran di seluruh Bumi seperti gelombang lautan
 dan kemudian bercampur baur dengan bangsa-bangsa manusia lain.
Ini
 dijelaskan juga dalam surah al-Anbiyaa ayat 96, dari terjemahan versi 
Jabatan Agama. "Hingga apabila dibukakan (tembok) Ya'juj dan Ma'juj dan 
mereka turun dengan cepat dari seluruh tempat yang tinggi."
Soalan
 utamanya, bilakah tembok Zulkarnain itu runtuh? Atau, lebih tepat lagi,
 apakah kaum Ya'juj dan Ma'juj itu sudah keluar dan bertebaran untuk 
membuat kerosakan di muka bumi? Kisah dari Zainab binti Jahzy, hadis 
yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim di atas dianggap Imran Hosein 
sebagai pengesahan bahawa pada zaman Nabi Muhammad masih hidup tembok 
itu sudah mulai terbu ka. Ertinya, dalam beberapa abad selepas itu, 
kemungkinan besar kaum Ya'juj dan Ma'juj sudah mencari jalan keluar.
Dalam
 kisah sama yang diriwayatkan dalam sahih Bukhari, ada versi yang lebih 
panjang ketika Zainab binti Jahsy akhirnya bertanya kepada Nabi 
Muhammad. "Ya Rasulullah, apakah kita (bangsa Arab) akan dihancurkan 
walaupun masih ada orang beriman di antara kita?" Nabi menjawab, "Ya, 
ketika kemaksiatan berleluasa."
Pendapat
 Imran Hosein yang menulis beberapa buku mengenai hari akhir, terutama 
kajian takwil surah al-Kahfi, ini juga adalah berdasarkan belum penemuan
 bukti-bukti arkeologis apa pun mengenai tembok yang dibina Zulkarnain. 
Saat ini, tak ada satu pun sudut Bumi yang belum pernah dijelajahi 
manusia atau luput dari intaian kamera satelit. Bila Ya'juj dan Ma'juj 
masih terkurung dalam lem bah maka seharusnya tembok buatan Zulkarnain 
itu masih kukuh menjulang dan mudah ditemui. Bila sudah tak ada 
tanda-tanda kewujudan tembok besar di sebuah lembah curam maka ber erti 
tembok itu sudah runtuh dan menjadi tugas arkeologi untuk mencari 
sisa-sisanya.
Ada
 pendapat sebahagian mufasir yang mengatakan bahawa tembok itu dibina di
 kawasan Kaukasia, di antara dua lautan (Laut Hitam dan Laut Kaspia). 
Ini merupakan hasil tafsiran surah al-Kahfi ayat 86-90 berkenaan dengan 
perjalanan Zulkarnain yang bertemu dua perairan berwarna pekat di 
bahagian barat dan timur dengan pen duduk yang bahasanya tak boleh 
difahami. Wilayah dengan topografi penuh pergunungan tinggi dan lembah 
curam itu sesuai dengan kawasan sempadan antara Georgia dan Rusia, 
berada di barisan pergunungan Kakukasus antara Laut Hitam dan Laut 
Kaspia, tepatnya di Gunung Kazbek dan lembah Sungai Terek, yang dikenali
 dengan nama Ngarai Darial.
Orang
 Parsi menyebutnya Gerbang Alan. Ngarai Darial dikenali juga sebagai 
Gerbang Kaukasia atau Gerbang Kaspia. Orang Georgia me nyebutnya Ralani,
 Darialani. Ada yang menyebutnya Porte Cu mana dan Fortes Sarmatica. 
Lalu, bangsa Tartar menyebutnya Darioly. Sejak zaman dulu, Ngarai Darial
 dan juga Derbent Laluan telah menjadi laluan perlintasan penting di 
Kaukasia bagi pelbagai ekspedisi ketenteraan dari Parsi, suku-suku Turki
 kuno, kekhalifahan Islam, hingga akhirnya dikuasai Rusia. Jalur ini 
menjadi penghubung laluan dari utara ke selatan Kaukasia.
Jerusalem
Namun,
 Imran Hosein yang dikenali menyokong tafsir semantik atas Al-Quran itu 
juga menjelaskan bahawa tanda-tanda lepasnya Ya'juj dan Ma'juj juga 
telah dinubuatkan. Salah satu petunjuknya ada pada surah al-Anbiyaa ayat
 95, "Sesungguhnya tidak mungkin atas penduduk suatu negeri yang telah 
kami binasakan, bahawa mereka tidak akan kembali." Lihat bahawa ayat 
ke-96 kemudian menyebut mengenai runtuhnya tem bok penghalang Ya'juj dan
 Ma ' juj. Ertinya, ada suatu kaum yang dulu menghuni sebuah negeri atau
 tempat dan tak boleh kembali lagi ke tempat asal mereka hingga akhirnya
 mereka boleh kembali lagi setelah tembok penghalang Ya'juj dan Ma'juj 
runtuh dan kaum perosak itu tersebar ke seluruh dunia.
Di
 sini, Al-Quran dan Injil bersepakat bahawa ada satu kaum yang dahulu 
menghuni sebuah negeri dan kemudian dihancurkan dan mereka dilarang 
kembali lagi ke negeri itu. Negeri itu, dalam hal ini adalah sebuah 
bandar bernama Jerusalem yang merupakan kampung halaman bangsa Yahudi. 
Dalam sejarahnya, Nebukadnezar penguasa Babylon (Mesopotamia) pernah 
menghancurkan Kerajaan Yehuda dan mengusir kaum Yahudi keluar dari 
Yerusalem pada abad ke-6 SM sehingga mereka berdiaspora.
Maharaja
 Rom Hadrian kemudian membangun kembali sebuah kota di dekat runtuhan 
Jerusalem pada 70 M yang diberi nama Aelia Capitolina. Langkah Hadrian 
menempatkan patung-patung dewa dan kuil Rom di bekas Yerusalem 
menimbulkan perlawanan kaum Yahudi yang masih tinggal di tem pat itu 
yang dikenali dengan na ma pemberontakan Bar Kokhba. Hadrian murka 
dengan pemberontakan itu. Bertekad membasmi agama Yahudi di Jerusalem, 
Rom kembali mengusir kaum Yahudi.
Sumber republika.co.id

Tidak ada komentar:
Posting Komentar